Gruppbild_SA.jpg
 
 

INTERVIEW AF LÆRKE KLØVEDAL

 

Om os

Det skal ikke være en videnskab at købe et køkken.

 ”I vores køkkener kan man se penselstrøgene. Det kan man fordi, vi synes, det er pænt. Lige meget hvordan man bygger eller designer et køkken, vil det få mærker. Vi laver køkkener til hjem, der bliver brugt. Til hjem med børn, til hjem med mennesker i, hjem ligesom vores egne. At lågerne er håndmalede, tilføjer en struktur, en materialefornemmelse, noget taktilt. Hvis det var sprøjtemalet, så kunne folk ikke selv reparere det derhjemme. Folk har ikke en sprøjtemaler. Men de har en pensel. Hvis vores køkken er træt efter 10 år, så ringer du efter en maler, og så kommer han og sliber og maler op, og så står det som nyt. Vi ønske at lave et køkken, du har lyst til at tage med dig, når du flytter. Det er bæredygtighed for os.”

PROCES ”Det var vigtigt for os, at vores køkkener rent faktisk skulle ligne et køkken. Det skulle ikke være en tysk maskinpark eller en futuristisk mahogni-ø. Vores køkken er ikke et køkken, der blærer sig. Man føler sig hjemme i det, og det er et rart køkken at bruge. Det luksuriøse ligger i, at vi har udvalgt hver detalje. At alting er kurateret. Det er luksuriøst under radaren.”

”I den første del af designprocessen brugte vi sindssygt meget tid på at vælge fra. Der er så uoverskueligt mange features og muligheder, når man skal skabe et køkken. De fleste bliver helt trætte, før de kommer i gang. Det handlede for os om, at få al larmen barberet væk. Få det forenklet. Der skulle ikke være for mange valg. Der er fem sektioner, og det er det. Der er én bredde. Der er to skuffer. Det skal ikke være en videnskab at købe et køkken. Dem, der gerne vil have push-effekt og slidelåger, de vil alligevel ikke have vores køkken. Vi brugte energien i materialerne og i farverne.”

”Vi spurgte hele tiden os selv ”er det nu nødvendigt med den her?”, ”kan vi ikke nøjes med den her?” Det har forsimplet vores arbejde enormt i dag. Tanken med farverne var, at man ikke skulle kunne dumme sig. Man kan ikke sætte dem sammen på en måde, der ikke fungerer. Vi bygger ting op. Ligesom en menu, som kokken har udvalgt nøje til dig. Håndlavede ting i Danmark koster penge, og på den her måde kan man også økonomisk komme i nærheden af vores køkkener. Vi har ikke en masse mærkelige specialløsninger, som vi skal holde styr på.”

”Vi kan godt lide det naturlige design. Kan man sige det sådan?”

HISTORIE ”Stilleben havde lige åbnet en ny butik og vi havde et udtalt ønske om, at placere et køkken inde i butikken. Vores univers har de sidste 20 år handlet om ting, der kunne stå i et køkken, derfor var det naturlige næste skridt selve køkkenet. Køkkenet skulle slå tonen an for vores design og være hjertet i vores butik.”

”Samtidig havde Ditte hyret Ditlev til at lave sit eget, private køkken. Det var et lidt besværligt rum, og det var svært at få nøden knækket. Ditlev lavede køkkenet, og det var simpelthen så rigtigt. Jelena spurgte: ”Hvorfor laver vi ikke bare Dittes køkken inde i butikken?” Sådan startede Stilleben Architects.”

”Form er en fælles ting for os alle tre. Det er et sprog. Vi tænker tingene hele vejen rundt. Køkkenet er også en form. Det er jo ikke en flad tegning, vi laver sammen, det er et køkken. Ditlev kommer fra arkitekturens verden, Ditte og Jelena kommer fra keramikkens. Det er jo kun skalaen, der er forskellen.”

”Vores køkken er inspireret af Frankfurterkøkkenet, der oprindeligt blev bygget som praktiske køkkener til husmødre. Den praktiske tilgang – funktionen – har været vigtigt at tænke ind. Hvad fungerer, hvordan bevæger du dig rundt i køkkenet.”

”Vi snakker altid meget om farver. Fra udstillinger eller bøger, farvekombinationer, farveuniverser. Køkkenet har fået sin egen logik, så det er i farverne vi leger.”

SAMARBEJDE ”Vi har en naturlig begrænsning i forhold til volumen, fordi tingene er håndbyggede. Tingene skal være så sublimt i orden. Vi har jo snedkeren gående hjemme hos kunden en hel uge. Det betyder meget for os, hvilke personer vi arbejder med. De skal selvfølgelig være dygtige, men de skal sgu også være flinke. De skal af egen drift tage skoene af, når de kommer indenfor. Der opstår mange småting, som vi ikke kan tænke os til på forhånd, og der har vi brug for at have nogle på stedet, der kan tænke selv. Nogle der har god smag, og er virkelig dygtige fagligt.”

”Når vi engang skal på pension, håber vi, at vi sælger det samme køkken som i dag. Designet skal være det samme, men farverne skifter. Så vil vi sidde og sige: ”Gud, kan I huske dengang i 2019, hvor limestone var vildt flot?” eller ”kan I huske dengang alt skulle være terracotta-farvet”. Men designet – det holder.

  

PROFILER
Jelena Schou Nordentoft og Ditte Reckweg er begge uddannet på Danmarks Designskole inden for keramik og glas. I 2002 åbnede de designvirksomheden Stilleben. Designparret har primært designet i eget navn, men også for bl.a. Skagerrak, Kähler og Georg Jensen. Stilleben har to butikker i indre København, en tilhørende webshop og en keramikfabrik på Bornholm.

Ditlev Rahbek er uddannet møbelsnedker og arkitekt. Han har arbejdet som kunstrådgiver for Galleri Bo Bjerregaard og har siden da drevet egen tegnestue. Her arbejder han med indretning og specialinventar til bl.a. kirker.